gototopgototop

Хитрощі в індустрії дитячого харчування

PDFДрукe-mail

Грудне вигодовування

Найомі Баумслек

Переклад Олени Гергель

З офіційного дозволу WABA

Якщо ви обурені також як і я, коли бачите день у день, як знущаються з безневинних дітей, годуючи їх невідповідним харчуванням, тоді я думаю, ви згодні з тим, що пропаганда дитячого харчування, яка вводить в оману, повинна розцінюватися як злочин. Будь-яка людина, яка через своє незнання або легкодумство сприяла тому, щоб дитину годували неналежним молоком, може бути винувата у дитячій смерті. - Доктор Сиселі Вільямс, Молоко та злочин, 1939

Багатомільйонна індустрія дитячого харчування - два мільйони доларів щодня - вся в турботі про гроші, а не про здоров'я. Цінність незамінного грудного вигодовування підривається, незважаючи на виняткову користь і для матері, і для дитини. Незважаючи на те, що наукові дослідження продовжують підтверджувати перевагу грудного молока, годування сумішами стає нормою. Агресивна маркетингова політика виробників сумішей вводить матерів в оману, змушуючи вірити, що суміш і грудне молоко рівноцінно. Жіночі груди відняли в дітей і проголосили тільки сексуальним об'єктом. Позитивний вплив годування грудьми на здоров'я жінки теж ігнорується. В усьому світі люди витрачають гроші на покупку сумішей замість того, щоб витрачати їх на більш корисні речі.

Компанії, які виробляють харчування для дітей впливають на політику уряду. Вони використовують «науку» щоб залякувати матерів, використовують у своїх інтересах жіноче трудове право та бажання чоловіків задовольняти потреби сім'ї. Так, вони припинили рекламу в засобах масової інформації, але вони купили час і програми, щоб підірвати цінність грудного вигодовування. Вони забрали дитячі обличчя з баночок із сумішами, але натомість помістили їх на «наступні» суміші. Вони невдоволено прийняли міжнародний кодекс про маркетинг замінників грудного молока, і дотепер скаржаться, що він занадто обмежуючий. Через Організацію світової торгівлі вони накопичують ще більше сили. Незважаючи на Кодекс, незважаючи на спроби тисяч адвокатів, які захищають грудне вигодовування, ринок дитячих сумішей процвітає, кількість компаній-виробників сумішей росте, їхні прибутки зростають.


Все про прибутки

Головною метою корпорацій є збільшення прибутків шляхом розширення ринків збуту, винаходу нової продукції та збільшення продажів. Їхня жадібність безмежна та все більше й більше дітей ссуть гумові пустушки в марній спробі знайти грудне молоко. Їхній головний інтерес - прибуток, а зовсім не здоров'я. Цілком зрозуміло, що грудне вигодовування не вигідно для виробників сумішей. Індустрія дитячого харчування (яка включає також виробництво пляшок і сосок) - це індустрія з прибутком близько 8 трильйонів доларів у рік з гігантськими прибутками й жорстокою конкуренцією. З кожного долара прибутку тільки 16 центів йдуть на розвиток і дослідження.

Корпорації роблять інвестиції тільки для того, щоб збільшити свої прибутки. Виробники сумішей виділяють кошти лікарям, медсестрам, студентам медичних установ, відділенням педіатрії на дослідження, обладнання, подарунки, платежі, конференції, подорожі й публікації, щоб їхню продукцію визнавали й просували.

Те, що величезні кошти витрачаються на просування та захист інтересів означає, що менша частина витрачається на контроль якості, дослідження та основні компоненти. ВОЗ (Всесвітня організація охорони здоров'я) рекомендувала, щоб докозагексагенова кислота (ДГК) , яка дуже необхідна для розвитку головного мозку, була додана у дитячі суміші. У Європі та Азії це було зроблено, але Сполучені Штати були проти. Управління контролю за продуктами та ліками (FDA) і Ross Pharmaceuticals (виробник «Сімілаку») заявили, що немає достатніх наукових обґрунтувань для цього, а Ross прямо визнала, що це надто дорого. Прибутки Ross від Програми підтримки матерів, дітей і немовлят впали через знижки, таким чином, причиною відмови стала втрата прибутку. Найменше, здається, подумали про дитяче здоров'я. Фірми-виробники більше піклуються про витрати, ніж про моральність, тому вони не залишають ринок, особливо в цей час, коли росте кількість фірм-конкурентів, які продають дитяче харчування, суміші для вагітних (як мінімум з десяток таких сумішей вже продаються), пляшечки та соски.

Більша частина компонентів дитячих сумішей неймовірно дешева. Вартість сухого молока становить тільки одну шосту частину загальної вартості. Ізолят соєвого білку в соєвій суміші ще дешевше.

По той бік рампи

В міру розповсюдження дитячих сумішей, корпорації-виробники стають все більше винахідливі, впливають на уряд, кидають виклик законам, залучають клініки та лікарні як агентів по збуту. Коли ефективність засобів просування знижується, компанії звертаються за підтримкою до уряду.

В основу замінників грудного молока входить коров'яче молоко або перероблений соєвий білок. Незважаючи на це, виробники сумішей змогли переконати FDA визнати суміші харчуванням, а не медичним препаратом, таким чином, суміші піддаються менш суворому контролю. FDA дозволив використання соєвого ізоляту в соєвих сумішах, хоча це й не має Загальноприйнятого статусу безпеки.

Корпорації впливають на вибір делегатів для міжнародних зустрічей, присвячених питанням дитячого харчування, включаючи й ті, що спонсорує ВОЗ. Вони пропонують спеціальні умови по придбанню замінників грудного молока в рамках програм по харчуванню для дітей, жінок і навіть сиріт, але вимагають, щоб був використаний їхній логотип. Використовується кожна можливість рекламувати свою продукцію.

Для уряду імпорт дитячого харчування економічно вигідний. Уряди одержують додатковий прибуток через податкові платежі й імпортні мита. Наприклад, у Зімбабве, дохід уряду становить 17,5% податкових платежів і 10% імпортних мит. Таким чином, уряд одержує прибуток, коли матері не годують дітей грудьми.

Виробники сумішей мають особливі зв'язки з різними державними підрозділами в галузях дитячого харчування та дитячого здоров'я. У них є свої адвокати, які чітко стежать за дотриманням їхніх інтересів. Компанії платять делегатам, які відвідують міжнародні конференції, присвячені питанням харчуванню, щоб ті голосували за них.

Виробники сумішей та їхні агенти навіть впливають на розробку матеріалів у захист грудного вигодовування. Один з відомих випадків: компанія Nestle звернулася з листом до секретаря Міністерства охорони здоров'я в Сполучених Штатах, призиваючи заборонити нову публікацію «Перспективи грудного вигодовування для матері та дитини», яка користувалася величезною популярністю, тому що побоювалася її впливу. Публікація «ненаукова» - звинувачували вони. Однак їхні спроби не увінчалися успіхом. У Зімбабве зусиллями компанії Nestle стало неможливим опублікування статті «Вигодувати дитину», яку спонсорувало ЮНІСЕФ (Представництво Дитячого Фонду Організації Об'єднаних Націй). Важко уявити скільки ще таких статей не було опубліковано.

Коли група підтримки грудного вигодовування у Гватемалі протестувала проти дитячих зображень на дитячому харчуванні Gerber , останні намагалися вирішити справу хабарами в національному комітеті із грудного вигодовування. Коли це не спрацювало, вони стали погрожувати уряду. Якщо уряд відмовить Gerber у його правах, вони будуть розвивати бізнес за межами країни. На величезний жаль, Gerber домігся свого.

Групи підтримки грудного вигодовування постійно піддаються нападкам з боку виробників сумішей, тому що ті постійно вимагають, щоб їхні представники брали участь у різних конференціях і проектах. Ці представники працюють над тим, щоб пом'якшити будь-які рекомендації, що можуть призвели до зменшення продажів. В Австралії Федеральне бюро споживачів і кілька компаній-виробників мають угоду, таким чином, скарги, які стосуються дитячих сумішей розглядають представники компаній, які їх виробляють! У Філіппінах національний Кодекс обмежує розповсюдження сумішей, але уряд ніяк не карає компанії, які порушують це положення.

СНІД і грудне вигодовування

Одним із самих волаючих прикладів того, як рекламуються суміші, є помилковий факт, що матері із синдромом набутого імунодефіциту (СНІД) не повинні годувати. Незважаючи на абсолютну ненауковість заяви, про те, що СНІД передається через грудне молоко, корпорації побачили в епідемії можливість для розповсюдження сумішей у країнах третього світу. Для виробників сумішей СНІД - це прекрасна можливість, яку вони використовують. У Південній Африці голова міністерства охорони здоров'я виступив із заявою на форумі Міжнародної Жіночої Ліги в 1998 - «Ми в одній постелі з ворогом».

Виробники сумішей використовували дослідження про СНІД, які були представлені на міжнародній зустрічі у Ванкувері в 1996 і зажадали на першій сторінці New York Times, щоб ЮНІСЕФ схвалив застосування сумішей для ВІЛ-інфікованих матерів. Промисловість прийняла це рішення незважаючи на те, що стаття була опублікована в ненауковому журналі. Автор замітки взяв інтерв'ю в шістьох «експертів» з грудного вигодовування, але нічого не написав про їхню думку. Однак він опублікував думку адвокатів, наприклад Теда Джексона, якій не має відношення до грудного вигодовування. Тед Джексон - імунолог, працівник компанії Nestle . Стаття була дуже однобока і викликала протест із боку ВОЗ і ЮНІСЕФ, тому що порушувалися інтереси дітей країн третього світу.

Останні дослідження показують, що ВІЛ- інфіковані матері успішно годують немовлят винятково грудьми до шести місяців, однак ніхто не повідомляє про це. Стає зрозуміло, що змішане вигодовування у випадку цієї проблеми було б найгіршим варіантом.

Втручання й вплив

Можна привести чимало прикладів активного втручання і впливу з боку виробників дитячого харчування. У Женеві на національній зустрічі з питань харчування постійно перебували виробники сумішей. Рекомендації навіть тримали в секреті і оголошували тільки на пленарному засіданні.

На з'їзді присвяченому захисту материнства, під керівництвом Міжнародної трудової організації в 1952 році встановили 12-ти тижневу декретну відпустку, виплату двох третин середнього заробітку та щоденний робочу перерву для годування на одну годину. В 1999 на зустрічі в Женеві впливові корпорації виступали за скасування пункту про годування. Нова Зеландія, Австралія, Великобританія, Сполучені Штати й деякі інші країни прийняли їхню сторону, але Італія, Греція, Австрія, Хорватія, Нідерланди, Філіппіни, Об'єднані Арабські Емірати, Латинська Америка, Африка й інші виступили проти. Згідно голосування перерва на годування збереглася. Проте, розбіжності залишилися. У більшості країн світу жінки годують, але послаблення в Конвенції про захист материнства, роблять усе більше важким організацію годування грудьми на робочих місцях, позбавляючи матерів, які хочуть годувати, їхніх прав.

Останнім фокусом Nestle здобути схвалення уряду було твердження, що їхня діяльність будується відповідно до Кодексу. Nestle пропонує, щоб представники уряду підписали «Сертифікат відповідності Кодексу». Таке вже траплялося в Панамі, де Nestle впливала на уряд, щоб одержати підпис.

Уряд Південної Африки теж перебуває під тиском, але завдяки ІBFAN (Всесвітня Асоціація Дій з захисту Дитячого Харчування), ця політика обернулася проти Nestle , тому що збільшилося число членів уряду - супротивників Nestle. Міністерство охорони здоров'я в Південній Африці запропонувало Nestle змінити етикетки на деяких продуктах, тому що ці продукти рекомендувалися з 4-6 місяців (а не з 6 згідно ВОЗ). Також були скарги, що плакати Nestle і їхні брошури з неправильною інформацією були повсюдно розклеєні в клініках.

«Суміші - фікція», австралійський фільм, знятий ІBFAN для використання в навчальній програмі в Південній Африці. Потреба в цьому фільмі виникла від довгої бездіяльності відділу харчування Міністерства охорони здоров'я. Але були дані інструкції не показувати фільм робочій групі з грудного вигодовування, тому що Nestle боялася, що їхній імідж виявиться під загрозою, у той час як вони вели переговори з Міністерством Охорони здоров'я.

Виробники сумішей продовжують критикувати Кодекс, але їхні зусилля поки безуспішні. Проте, вони надають відомості для уряду й медичних експертів, що спростовують порушення Кодексу.

Роздрібні магазини

Виробники сумішей викуповують місця в магазинах і наводнюють їх своїми продуктами, плакатами й іншими рекламними матеріалами. У Філіппінах, наприклад, супермаркети були заповнені дитячим харчуванням і матеріалами, які змушують матерів почувати задоволення від покупки бренд-товарів. Можна ще привести в приклад плакат з інформацією про те, що від використання при розведенні суміші неякісною водою може бути розлад кишечника. Поруч же продається бутильована вода. Але однаково антибактеріального ефекту (як при годуванні грудним молоком) неможливо досягти. Соєві суміші продаються для дітей, у яких алергія на молочні продукти. Як завжди, ризик використання таких продуктів применшується. У США на полках з дитячим харчуванням є напис «рекомендовано урядовою програмою підтримки здоров'я жінок, дітей і немовлят». Для просування товарів використовували урядову програму.

Про медичних працівників

Лікарні, клініки, жіночі консультації й офіси лікарів стали центрами - розповсюджувачами. Торговельні представники проникають у палати, клініки зі своїми продуктами, повідомляючи про них невірну інформацію. У лікарні в східній частині Лондона, що обслуговує переважно африканців, медсестрам повідомлялося, що Similac - це не суміш, а додаткове харчування для недонесених. Матерів також переконали, що годувати їхніх недонесених дітей сумішшю краще, ніж грудьми. У Південній Африці Nestle оплачувала курси по підготовці медсестер. Вони також заснували відділ харчування в інституті Кейптаун. В офісах лікарів роздаються безкоштовні баночки сумішей і інформаційні матеріали. Навіть фільми про грудне вигодовування показуються ті, що зняті компаніями по виробництву сумішей!

Статистика показує, що 93 відсотка матерів, які одержали безкоштовні зразки сумішей, потім використовують цю марку. У США уряд спонсорує програми по харчуванню, які пов'язані з розповсюдженням сумішей. Так матерів прив'язують до певної марки. (Учасники програми одержують разову кількість суміші, щоб нагодувати дитину. Якщо цієї кількості не вистачає, мати повинна докупити. Якби мати кормила дитину грудьми, це було б для неї зовсім безкоштовно). Величезні суми платяться лікарням, щоб ті розповсюджували тільки продукти певної фірми. Дистриб'юторів не пускають у палати, але вони приходять у кімнати для годування. У Південній Африці компанія Abbott використовувала суміш Formance для вагітних, брехливо стверджуючи, що даний продукт допомагає дитині рости здоровою і збільшує кількість молока, хоча така практика заборонена Кодексом. Проте, ці продукти рекламуються.

Працівники охорони здоров'я

Працівники охорони здоров'я відповідають за успіх або провал Кодексу. Саме через них виробники сумішей здійснюють просування товарів, заохочуючи використовувати їхні продукти. Працівники охорони здоров'я самі часто не розуміють, що їх використовують. Промисловість дитячого харчування має потребу в працівниках охорони здоров'я, щоб ті розповсюджували їхні продукти.

У Пакистані представники заводять спеціальне досьє на лікарів, що включає інформацію про день народження, родину і практику й цю інформації передають один одному. Лікарі з великою практикою перебувають під більш пильною увагою.

Представники виробників відвідують конференції з питань медицини, харчування, грудного вигодовування й також спонсорують їхнє проведення. Варто помітити, що жодна зустріч не проводиться без участі лікарів-працівників фірм, тому що цілями зустрічей є наукове обґрунтування їхньої точки зору. Недавно на зустрічі з питань Кодексу в Кейптауні десять офіційних представників фірм спростували положення Кодексу й спричинили плутанину. На зустрічі справу вели адвокати, які одержують подарунки й засоби від компанії Nestle . Виробники сумішей навіть мають нахабність учити грудному вигодовуванню при рекламі своїх товарів і непомітно змушують жінок і дітей залежати від їхніх продуктів.

Радник по дитячих сумішах випускає публікації для навчання працівників охорони здоров'я. Одна з них подається у формі обговорення, і підсумком виявляється переконання, що суміш так само гарна, як і грудне молоко. Коли Міжнародна група моніторингу опублікувала спростування «Порушення Кодексу», Nestle випустила виправдувальний документ «Упущена можливість» і поширила його серед лікарів і працівників охорони здоров'я. Наукові обґрунтування недоліку живильних речовин у грудному молоці також поширилися, але ніхто не заговорив про те, як поліпшити харчування матері. Тільки нагнітається страх, щоб продати суміш.

Компанії не виділяють гроші просто так. Американська Асоціація Педіатрії (ААП) одержує щорічно 1 мільйон доларів від виробників і ще 8 мільйонів фінансується на будівництво. (ААП не одержала грант в 8 мільйонів доларів через заперечення продавати соєві суміші). Компанії платять за конференції, спеціальні пропозиції, виставку продукції, дослідження, публікації, навчання й щорічні стипендії. Деякі групи протестують. Так, наприклад, Індійська асоціація педіатрів не хоче одержувати «молочні» гроші від компаній.

Засоби масової інформації

У засобах масової інформації жінок представляють як сексуальних об'єктів. Жінок, які годують грудьми, показують в немислимих балахонах-льолях, з великими грудьми як яких-небудь корів. Чоловіки ж годують із пляшечки. Все це повинне розцінюватися жінками як порушення їхніх прав і це становище їм варто виправити.

Немає ніяких сумнівів у тому, що корпорації мають зв'язки із засобами масової інформації й використовують їх у своїх інтересах. Nestle викупила час для телевізійної передачі, що показує дитину, яка померла від того, що отримала невідповідне грудне молоко й не отримала суміші. Abbott зробила теж саме з повідомленням про дитячу смерть, яка була викликана недостатнім медичним контролем. Дитина була на грудному вигодовуванні. Компанії ефективно використовують публікації Wall Street Journal, Time і New York Times, але практично ніде не публікуються відомості про негативний вплив сумішей.

Інтернет став потужним засобом для просування, і компанії дуже спритно ним користуються. Іноді навіть важко зрозуміти, що йде реклама сумішей. Наприклад, статті «Годування з пляшечки без почуття провини», «Вибір батьків», «Пляшкове маля». Компанії організують курси навчання для батьків з питань харчування й наголошують на правильному харчуванні. Вони вирішують проблему або діють у своїх інтересах?



Дії споживачів

Якими би сильними не здавалися б корпорації, їх можна змусити діяти в інтересах суспільства, задовольняти потреби людей, не заподіювати шкоди й піклуватися про краще майбутнє для дітей.

Ми повинні відповісти дією, щоб захистити здоров'я громадськості й покінчити із практикою годування неповноцінними продуктами, ця практика заважає грудному вигодовуванню й націлена тільки на одержання прибутків для корпорацій. Ми повинні побудувати систему, яка б захищала здоров'я матері та дитини. Ми повинні цінувати матерів і забезпечувати їхні материнські права. Суспільству варто визнати цінність материнства й надавати підтримку. АЛЕ НАСАМПЕРЕД самим матерям варто визнати виняткову важливість їхньої можливості годувати грудьми й відстоювати свої права.

Додатки

Міжнародний Кодекс з розповсюдження
замінників грудного молока

Метою Кодексу є захист і підтримка грудного вигодовування шляхом забезпечення належних методів збуту й розповсюдження замінників грудного молока.

10 основних положень Кодексу:

Забороняється рекламувати ці продукти серед населення;
Забороняється роздавати безкоштовні зразки;
Забороняється рекламувати продукцію в медичних установах;
Забороняється давати поради матерям представниками компаній;
Забороняється робити подарунки матерям, працівникам охорони здоров'я й давати безкоштовні зразки продукції;
Інформація для медичних працівників може носити сугубо науковий характер і опиратися на факти;
Вся інформація про штучне вигодовування, включаючи напис на продукції, може пояснювати переваги грудного й небезпеку, пов'язану зі штучним вигодовуванням;
Благодійна передача апаратури медичним установам не може бути пов'язаною з рекламою штучних сумішей;
Забороняється безкоштовно або зі знижками надавати лікарням зразки замінників грудного молока;
Забороняється розміщати на упаковках слова або зображення, які ідеалізують штучне вигодовування, у тому числі зображення дітей;
Забороняється рекламувати продукти невідповідні вигодовуванню дітей, такі як згущене молоко із цукром;
Виробники й розповсюджувачі повинні виконувати положення Кодексу, навіть у тому випадку, якщо країни не прийняли відповідних законів або інших заходів.

Що містять суміші:

ВОДА: може містити велику кількість фтористих з'єднань.

КУКУРУДЗЯНИЙ СИРОП: Містить глюкозу. Материнське молоко містить лактозу, основне джерело вуглеводів. Не всі марки сумішей містять лактозу.

САХАРОЗА: НЕ містить лактози. Невідповідний цукор для дітей.

СОЄВЕ МАСЛО: Обробляється під впливом високих температур і хімічних речовин, рафінується й дезодорується. Може бути прогірклим.

СИРОВАТКОВИЙ БІЛОК: Обробка при високій температурі може ушкоджувати нестійке з'єднання білка.

ІЗОЛЯТ СОЄВОГО БІЛКУ: Отриманий у результаті складної обробки, містить фітоестрогени, які можуть впливати на гормональний розвиток. Не має статусу безпеки.

КАРАГЕН (ПЕРЛОВИЙ МОХ): Надзвичайно погано засвоюється. У більшості готових сумішей караген - одна з головних причин поганого засвоєння. Викликає проблеми з легенями й затримує розвиток у щурят.

СОЄВИЙ ЛЕЦИТИН: Добувається з осаду соєвого масла. Може містити пестициди.

СИНТЕТИЧНІ ВІТАМІНИ: Часто мають прямо протилежний ефект у порівнянні з натуральними, які містяться в їжі.

Вільна глютамінова кислота й АСПАРАГІНОВА КИСЛОТИ: Утворюються шляхом переробки порошкового молока й соєвого білка. Їхній рівень особливо високий у низькоалергенних сумішах.

«Проблеми» із залізом

Одним із трюків на ринку сумішей є перебільшення проблеми недостачі заліза. У материнському молоці низький рівень заліза й виробники сумішей ухопилися за цей факт, щоб рекламувати залізовмісні суміші. Докази про необхідність добавок заліза надають, в основному, виробники сумішей. У сумішах міститься в 22 рази більше заліза, що може викликати проблеми в дітей. Але залізовмісні суміші дорожче звичайних і більш прибуткові.

Насправді, у материнському молоці заліза небагато й це є оптимальним принаймні з двох причин. Невелика кількість заліза створює антивірусний ефект. З іншого боку, залізо перешкоджає засвоєнню цинку, а цинк необхідний для розвитку мозку й нервової системи дитини. У природних умовах потреба в залізі забезпечується двома основними шляхами. По-перше, у природних умовах пуповина не перерізується відразу, завдяки чому дитина одержує багату залізом плацентарну кров, минаючи процес травлення. По-друге, при введенні прикорму дитина отримує м'ясну їжу.

Залізовмісні суміші блокують засвоєння цинку й не повинні використовуватися. Батьки повинні наполягати, щоб їхня дитина одержала плацентарну кров через пуповину. Також необхідно, при введенні прикорму, багату залізом печінку давати окремо від яєчних страв. Звичайно, матерям варто споживати досить залізовмісної їжі під час годування, щоб заповнювати втрати заліза.

Про автора: Наомі Баумслек, доктор медицини, професор педіатрії в медичній школі при Університеті Джорджтаун, президент Жіночої міжнародної групи здоров'я, Бефеста, Мэріленд

Оригінальний текст
http://www.waba.org.my/tricks.htm