https://nachodki.ru/

Фізичний розвиток малюка

В цьому розділі статті про розвиток дитини від народження і до року.

Перший рік життя малюка - відповідальний етап. Формується фундамент здоров'я. У даний період відбувається емоційний, психічний і фізичний розвиток дитини по місяцях. Важливо в цей проміжок часу розпізнавати відхилення у стані здоров'я. Якщо вони є, то батьки повинні допомогти своїй дитині наздогнати однолітків або звернутися до педіатра.

Дитячий організм пластичний, але і податливий. Батьки повинні сприяти розвитку та вдосконаленню сприятливих задатків. Дар, закладений природою від народження, під впливом несприятливого середовища, в якій дитина може перебувати, здатний згаснути. Тому важливо знати особливості розвитку малюків першого року життя, щоб навчити дитину оволодіти новими навичками, а також легше його розуміти.

До 3 місяців дитина вивчає світ, кольори, звуки, прагнути спілкуватися і наслідувати. До 5 місяців у малюка добре виходить перевертатися. Якщо йому складно, то краще трохи допомогти. До 7-8 місяців дитина вже вміє повзати і сидіти. Багато діти до року освоюють самостійне ходіння, а також мають невеликий запас слів.

Батьки повинні не тільки милуватися і радіти досягненням малюка, але і допомагати. Якщо він не намагається в 5 місяців, повзати на животі, слід стимулювати бажання, поманив іграшкою. Але не можна раніше покладеного садити дитину або змушувати ходити, якщо він ще сам не намагається це зробити.

Не потрібно турбуватися, якщо ваша дитина проходить етапи розвитку трохи пізніше або раніше за інших, адже кожен індивідуальний. Але якщо це відбувається регулярно, то слід звернутися до педіатра. Головне завдання батьків в період новонародженості - стежити, як відбувається розвиток дитини по місяцях, і своєчасно виявляти різні відхилення.

kids4

Цей перiод життя малюка можна назвати часом пiдвищеної цiкавостi. Таке явище на певному етапi розвитку проявляють курчата, цуценята, кошенята. Але для дитини характерним i вiдмiнним є те, що нею, з одного боку, керують певнi, заданi природою iнстинкти, а з iншого - вмiння узагальнювати все попередньо вивчене.

Фiзичний розвиток

У масi маля набирає в середньому 500-550 г, у зростi - 1,5-2 см. Тобто, темпи росту з мiсяця в мiсяць сповiльнюються. Але пам\'ятаймо, що ваш син чи донька є особливим створiнням, яке має свої iндивiдуальнi правила росту. Якщо дитя цього чи минулого мiсяця хворiло, нехай навiть на звичайну вiрусну iнфекцiю, то це може сповiльнити його мiсячний прирiст. Згодом такий стан справ виправиться, i маса вiдповiдатиме нормi, але за умови, якщо харчування та догляд вiдповiдатимуть необхiдним вимогам.

Рухова активнiсть

Бiльшу частину дня ваш малюк буде блукати домiвкою в пошуках чогось нового i цiкавого. На жаль, природа не подарувала йому уродженого усвiдомлення небезпеки, тому родинним правилом на цьому етапi життя вашої дитини має стати - \"маля вивчає, а ми застерiгаємо\". Для цього ще раз огляньте своє помешкання стосовно оцiнки наведених нижче нюансiв.

  • Чи всi гострi предмети, якими може вколотися або порiзатися малюк, ви прибрали з маршруту маляти?
  • Чи немає медикаментiв, хiмiкатiв на пiдлозi або ж у низькiй тумбi, що можуть стати доступними для дитини?
  • Чи всi електричнi розетки захищенi запобiжниками (заглушками)?
  • Чи знаходиться ваша гаряча праска пiсля прасування в безпечному мiсцi?
  • Чи захистили ви сходи, поручнi з широкими отворами вiд надмiрної цiкавостi малюка?
  • Чи в достатньо потаємному мiсцi дорогi вашому серцю речi (улюблене фото, парфуми, посуд тощо)?
  • Чи не зможуть тяжкi предмети, що є на пiдлозi, завдати травми дитинi?

Маля цього вiку здатне безперестанку борознити вздовж i впоперек усi кiмнати, детально вивчаючи найрiзноманiтнiшими методами навколишнє середовище. Все, до чого можна дотягнутися, - пересувається, вiдкривається, струшується, випробовується на зуб, смокчеться або кидається. I не смiйте вiдволiкати його вiд цього найцiкавiшого заняття, бо отримаєте реакцiю гнiву. Але коли малюк пiсля неї повертається для продовження своєї справи, настрiй блискавично змiнюється, i дитя знову стає веселим.

Уявiть собi, скiльки енергiї потребує ваш син чи донька щодня. Спробуйте одного дня самi проiмiтувати всi пересування i рухи дитини, поплазуйте разом iз нею. Однозначно, що за 3-4 години ви впадете вiд втоми. А маля, озирнувшись на вас, продовжуватиме свої заняття в попередньому темпi аж до кiнця дня. Тому нiколи не судiть по собi: \"Вiн, напевно, вже стомився. Менi ж бо хочеться вже полежати та вiдпочити\". Ви - не малюк. I не наполягайте на вiдпочинку! А ось вам залишається тiльки поспiвчувати. Бо в кiнцi дня ви станете схожою на зомбi. Про якi там любощi до чоловiка можна говорити? Тому звертаємося до татусiв: шановнi, не надто зациклюйтеся на своєму бiзнесi, якщо маєте вдома восьмимiсячну дитину. Допоможiть своїй любiй дружинi! Вiд цього, врештi-решт, буде залежати спокiй ваш i вашої родини. Вiзьмiть на себе (хоч тимчасово) побутовi проблеми (магазини, прибирання, прання тощо). А у вихiднi побудьте з малям. Ви отримаєте задоволення i почнете поважати працю своєї коханої.

Малюки часто полюбляють крутитися бiля дверей. Для них це ще одне нове вiдкриття: дверi, виявляється, можуть рухатись, а стiни, стiл, стiлець - нi. Пам\'ятайте про те, що вiдчиняти дверi потрiбно дуже обережно, аби не поранити малюка. Саме в цьому вiцi у дiтей часто трапляється травмування пальцiв рук, якi опинилися помiж дверима i стiною чи пiдлогою в зовсiм неслушний момент. Будьте уважними, аби потiм не жалкувати.

У цьому вiцi малята, як правило, набувають найбiльшого досвiду в швидкiсному плазуваннi. Спробуйте-но, ставши навколiшки, наздогнати своє чадо. Без сумнiву, вам це не вдасться. Пiд час активного плазування змiцнюється м\'язовий апарат дитини, а саме, тi групи м\'язiв, якi згодом будуть потрiбними для формування навичок стояння i ходи. Для того, щоб повноцiнно стояти, малюку потрiбнi не тiльки мiцнi ноги. Чи не найважливiшу роль у цьому процесi вiдiграють м\'язи спини. Звернiть увагу, кожний новий рух, який пiднiмає тiло трошки вище вiд попереднього рiвня, - це тренування для майбутнього стояння. Спершу це буде пiднята вгору рука, яка намагається вхопитися за поручень крiсла, далi - пiдтягування всього тiла в тому ж напрямку. З дня на день такi моменти будуть повторюватися, але час повноцiнного стояння настане лише в 9-10 мiсяцiв. Отже, не прискорюйте подiй! Усьому свiй час. Не намагайтеся самотужки \"ставити\" дитя. Пам\'ятайте, нiхто не любить насилля. Не дивуйтесь тому, що коли ви поставите восьмимiсячного малюка бiля якоїсь опори, то його нiжки вiдразу ж перетворяться на двi вологi макаронини, якi згинаються у всi боки i зовсiм його не тримають. Дайте можливiсть сину чи доньцi \"дiйти\" до всього самому. Крiзь ланцюжок власних помилок та удач маля знайде свiй метод стояння. Дитина спершу має усвiдомити, що є предмети серед домашнiх меблiв, за якi можна вхопитися, i вони при цьому не рухаються, а є iншi, якi чомусь прогинаються або ж падають. Це знадобиться в майбутньому. Спершу вдасться простягнути одну руку i вхопитися за пiдпору, iнша ж обов\'язково потрiбна для \"страховки\" на пiдлозi. Далi можна спертися на одну ногу i перенести масу тiла на одну половину, згодом - пiдключити другу половину тiла. I в найостаннiший момент - вiдпустити \"страховку\". На цей ланцюжок iнодi йде два або ж три мiсяцi. Ось чому не варто силомiць втручатися в процес вироблення навички стояння.

Ваша дитина в цьому вiцi вже впевнено сидить, проте самостiйно всiстися з положення лежачи їй не вдається. Така позицiя стає улюбленою пiд час гри, але iнодi вона ще нестiйка, i малюк може перекинутися. Зважте на це i забезпечте якусь \"страховку\", якщо маля бiльшiсть часу гратиметься на диванi, або ж придбайте \"манеж\". Хоча вiдразу скажу, що близько половини дiтей не люблять гратися в манежах. Це обмежує їх активний простiр. Краще мати в помешканнi високий стiлець i садовити в нього малюка, зафiксувавши спецiальними пасками. Можна також покласти дитину в крiсло, i вона отримає надзвичайну насолоду, спiлкуючись iз родиною таким чином.

Захоплювання предмета за типом щипцiв - мiж великим i середнiм пальцями - вдосконалюється. Тепер маля може перекладати рiч з однiєї руки в iншу, \"охоплювати її поглядом\" i навiть плазувати, одночасно тримаючи в руках якусь iграшку. Це є великим досягненням, бо такi ознаки уже вiдрiзняють людську iстоту вiд, скажiмо, людиноподiбних мавп.

Гра

Улюбленою грою з мамою стає кидання предмета на пiдлогу. Ним може бути ложка, тарiлка або ж просто iграшка. Цiкавим для дитини стає те, що ж станеться в результатi такої дiї з цiєю iграшкою. I якщо ви включаєтеся в гру, пiднiмаючи рiч, то насолода досягає свого найбiльшого вираження. Таке кидання триватиме доти, поки ви самi не вiдмовитеся продовжувати гру.

Деякi малюки у вiсiм мiсяцiв раптом вирiшують, що тепер вони повиннi їсти лише самостiйно. Причому, дуже рiдко їх цiкавить ложка як засiб для пiднесення їжi до рота. Значно цiкавiшим є все помацати пальчиками, розтерти в долоньках, по столу i лише потiм посмакувати. А найсмачнiшим, як правило, є те, що у вашiй тарiлцi. Наберiться терпiння i дозвольте юному дослiднику поекспериментувати. Бо це також своєрiдна школа пiзнання. В дитини зараз саме прорiзаються зубки, i вона майже нiчого не вiзьме до рота, тобто не з\'їсть, зате прекрасно все порозмазує по кухнi.

I взагалi, кухня стає найцiкавiшою кiмнатою для малюка. По-перше, тому що вона є вашим улюбленим мiсцем перебування (на думку дитини). По-друге, в нiй ви постiйно граєтесь у якiсь каструльки, значить є що повторювати. По-третє, обстежити вмiст усiх каструль, тарiлок є такою спокусливою справою! А якщо ще й додати, що часом пощастить знайти якусь воду, то вам стане зрозумiлим це його захоплення. Тому необхiдно врахувати безпеку гри маляти у вашому \"кабiнетi\", простежте за дотриманням усiх запобiжних заходiв i слiдкуйте за своїми дiями (гарячий посуд, страви, окрiп). Яку прикрiсть приносять опiки дiтей, отриманi через необачнiсть мами чи бабусi на кухнi!

Зуби

Процес прорiзування зубiв продовжується. Iнодi в цьому вiцi може тiльки почати рости перший зуб. До кiнця першого року життя у вашого малюка має бути приблизно 8 зубiв. Прорiзуванню, як правило, передує утворення на яснах щiльних набрякань, якi за величиною i формою нагадують зуб, що незабаром з\'явиться.

Пригадайте прорiзування своїх постiйних зубiв. Неприємна справа! Те ж саме сказало би ваше чадо. Тому намагайтеся допомогти йому будь-яким із допомiжних засобiв.

Сон

У вiцi восьми мiсяцiв дiти, як правило, сплять ще двiчi на день. Хоч є винятки, коли маля обирає для себе сон лише один раз на день, але вiн тодi триває трошки довше, нiж у iнших. Тривалiсть нiчного сну - 10-12 годин. Малюк засинає бiля 20 години i прокидається о 6 або 8 годинi ранку. Iнодi батьки скаржаться, що їх дитина має звичку пробуджуватися опiвночi або о 3-4 годинi ночi для гри. Не потрiбно силомiць її вкладати знову спати, але й не варто приєднуватися до гри. Краще спокiйною розмовою або ж пiснею-колисковою повернути маля до лiжечка.

Мова

Настав час вимовити свої найпершi слова. Звичайно ними стають найпростiшi, найулюбленiшi двоскладовi звуки \"мама\", \"дада\", тата\", \"баба\". Дитя добре наслiдує почутi вашi, власнi або стороннi звуки, довго й охоче щось \"розповiдає\", дуже гарно емоцiйно забарвлює свою мову. Ви нiколи не помилитеся, визначаючи, що маля виражає своє невдоволення, або ж навпаки, радiсть. Для спiлкування дитина iнодi вже вибирає особу. Це не завжди мама. Але настороженiсть до незнайомцiв все ще залишається. Лише коли поряд є рiднi, можна спокiйно вивчати нову людину. В жодному разi не залишайте малюка сусiдцi чи кому-небудь iншому на час, коли ви плануєте похiд у справах. Бо через це вiн може стати збудженим i зляканим. Якщо ж, все-таки, в цьому виникла необхiднiсть, то попросiть вашу тимчасову няню не пiдходити до дитини близько та не брати її на руки. Є дослiдження, що маля вiдносно спокiйно себе поводить i \"пiдпускає\" чужинцiв на вiдстань не бiльше 80 см. Ближче дозволяється пiдходити лише рiдним. Якщо ж хтось чужий ще й бере дитя до себе на руки, це викличе реакцiю незгоди i навiть плач. Чому ж ми у цiй ситуацiї дивуємось! Ви дуже втішитесь незнайомцю, який раптом на вулицi кинеться вас обiймати? Так само й ваше дитя. Знайомство з оточуючими треба робити поступово. Спершу це має бути споглядання через плече мами, згодом включення в бесiду разом iз мамою i лише наступним моментом, i тiльки пiсля згоди маляти (бо ж цiкавiсть, все-таки, бере своє), може стати спiлкування вже безпосередньо з незнайомцем.

Вiдвiдування педiатра

Звернiть увагу на частоту виникнення захворювань як дихальних шляхiв, так i травного каналу. При потребi вiдкоригуйте харчування. Чи достатньо маля отримує повiтрянi ванни, тобто перебуває у голенькому виглядi в кiмнатi чи надворi, чи виконують свою функцiю елементи загартовування, гiмнастики та масажу?

До кiнця всього першого року життя ви щодня будете зауважувати щось нове у поведiнцi малюка. Цi змiни будуть для вас надзвичайно приємнi та бажанi. Iнодi здаватиметься, що надто тяжкою є ваша праця. Однак пам\'ятайте, усi цi труднощi ви потiм iз насолодою будете згадувати, бо це ваша дитина, схожа саме на вас. Присвятiть їй себе цiлком хоч на один рiк. Ви не пошкодуєте!

Мої досягнення

Iнтелектуальнi

Можу пам\'ятати останнi подiї.
Обстежую об\'єкти всiма органами чуття, аналiзую тривимiрнi предмети.
Вирiшую свої найпростiшi проблеми: як дiстати iграшку, що знаходиться на вiдстанi простягнутої руки.
Комбiную однi прояви поведiнки з iншими для прояву нових емоцiй.
Можу сказати \"мама\", \"баба\", \"тата\".
Можу гратися в iгри типу \"де ти?\" або \"спiймай мене\".

Соцiальнi

Iмiтую мiмiку iнших людей та їхнi рухи.
Хвилююся при появi незнайомих людей i заспокоююся з батьками.
Вимагаю уваги.
Можу \"примусити\" батькiв подати саме \"ту\" iграшку.
Гладжу, посмiхаюся i намагаюся поцiлувати своє зображення в дзеркалi.

Сенсорно-моторнi

Плазую дуже швидко в усiх можливих напрямках.
Використовую меблi для пiдпори, щоб звестися в положення стоячи.
Можу плазувати з предметом в однiй руцi.
Якщо вдається встати, стоячи виставляю одну нiжку попереду iншої.
Можу тримати один iз предметiв i манiпулювати ним, коли дивлюся на iнший.
Люблю дослiджувати все довкола ротом i руками.
Плескаю в долоньки.
Добре слiдкую очима за предметом, який рухається.
Можу пiдняти руку в положеннi \"на карачках\".

Фiзичнi

Набираю в масi протягом мiсяця 550-600 г.
Збiльшую зрiст на 2 см.

kids4

В останню чверть першого року життя малюк перетворюється з безпомiчного немовляти у вперту, незалежну, самостiйну особу, яка ВСЕ може i хоче робити сама. А скiльки енергiї! Анi секунди ваше чадо не має бажання полежати, понiжитися. Постiйний рух! Чи то гра в положеннi сидячи, чи плазування навколо всiх можливих об\'єктiв, витрушування доступних шухляд iз ретельним вивченням їх вмiсту, пiдвищена цiкавiсть до блискучих предметiв. Однак у всiх таких манiпуляцiях може критися небезпека. Пам\'ятайте про це!

Фiзичний розвиток

Впродовж дев\'ятого мiсяця маса малюка в середньому збiльшується на 500 г. Вiн важитиме 9-9,5 кг, за умови що народився з масою 3,2-3,5 кг. Якщо ж теперешнiй показник бiльший вiд цього значення, то ймовiрно в малюка паратрофiя (надмiрна маса тiла). Бабуся в селi, напевно, буде тiшитися таким \"пампушком\" та скаже, що це дуже добре, але сучасна медицина, на жаль, розчарує вас iз цього приводу. Паратрофiя вважається одним iз станiв, що ведуть до зниження iмунiтету, зумовлюють появу ендокринних захворювань та порушення обмiну речовин. Малюки з надмiрною масою частiше i тривалiше хворiють на пневмонiї, кишковi, респiраторнi та вiруснi iнфекцiї, страждають вiд стiйких закрепiв, попрiлостей, анемiї, рахiту. Тож, подумайте про наслiдки i порадьтеся з педiатром, як краще вiдкоригувати харчування маляти, аби не поглиблювати прояви паратрофiї. Причинами її появи, як правило, є надмiрне вживання малюком вуглеводiв (раннє введення \"бiлих\" каш, борошняних виробiв, картопляного пюре, киселiв, солодких сокiв) та нестача в рацiонi сирiв, м\'яса, жовткiв.

Рухова активнiсть

Улюбленим заняттям дитини стають \"круїзи\" навколо обiднього столу, крiсла або чогось iншого, що можна було б обповзати сотнi разiв. Не дивуйтеся, ви також багато справ робите по кiльканадцять разiв, перш нiж зрозумiєте, навчитеся, зупинитеся на правильному варiантi. Пiд час таких подорожей маля вивчає оточення: чому шафа закiнчується саме на цьому поворотi, чому ви перiодично з\'являєтеся на одному i тому ж мiсцi. Все це - новi вiдкриття i захоплююче заняття.

Ще однiєю улюбленою грою стає \"Великий-великий!\". Малюк охоче вiдповiдає на запитання знайомої людини: \"Який Сашуня великий?\" пiдняттям обох рученят догори. А як цiкаво погратися в схованки, принишкнувши за краєм штори, крiслом чи дверима, та прислухатися, коли ж хтось скаже: \"Де подiлася Iринка?\", i з реготом вискочити з потаємного мiсця.

Малюк на дев\'ятому мiсяцi добре сидить, самотужки може лягти чи, навпаки, сiсти з положення лежачи. Якщо вiн має за що вхопитися, то зводиться на нiжки. Але стояти самостiйно ще тяжко, й тому, вiдпустивши пiдтримку, маля вiдразу падає. Iнодi ви побачите таку картину: дитина встала на ноги, мiцно тримається за стiнку манежу i раптом починає плакати. В чому справа? Вона навчилася пiдводитись, але не вмiє самостiйно сiсти. Якщо вчасно допомогти, то малюк вiдразу ж заспокоїться i згодом знову почне гру.

Подумайте про безпеку

З кожним наступним мiсяцем життя знову i знову думайте про безпеку. Бо об\'єм навичок збiльшується, а значить росте об\'єм небезпеки.

Скажiмо, кухня... Настав час навчити, що таке гаряче. Пiднесiть ручку малюка ближче до вогню, аби вiн вiдчув сильне тепло, - дитя вiдсмикне її. А тепер пiднесiть свою руку, кiлька разiв повторiть \"Гаряче!\" та вiдсмикнiть її вiд вогню. Таким чином ви сприятимете появi рефлексу на \"гаряче\", i дай бог, щоби менше траплялося проблем з опiками в сина чи доньки. Контролюйте себе постiйно, не манiпулюйте з окропом бiля дитини, ставте подалi на плитi каструлi зi стравами, якi готуєте. Пам\'ятайте! Цiкавiсть малюка непередбачувана та безмежна, тому i небезпечна. Заховайте всi отруйнi хiмiчнi побутовi засоби, якими користуєтеся (засiб для миття посуду, порошок, пасти, шампунi, оцет тощо). Це все - потенцiйна небезпека для маляти. Шкода, але щомiсяця до нас у клiнiку поступають дiти, iнодi у вкрай тяжкому станi, з отруєннями рiзними побутовими та лiкарськими засобами.

Ще одна небезпека: дрiбнi предмети. Нехай подалi вiд восьмимiсячного малюка будуть квасоля, крупи, гудзики та iншi дрiбнi речi. А перед тим, як придбати нову iграшку для своєї дитини, прочитайте, для якого вiку вона призначена, чи не мiстить дрiбних деталей, якi могли б потрапити у вухо, нiс, дихальнi шляхи.

Посприяйте безпецi маляти i в iнших кiмнатах. Перевiрте, чи всi кути меблiв закритi, чи немає поблизу розетки, що низько розташовується i не захищена заглушкою, гострих, тяжких, скляних предметiв, всього, що могло би заподiяти шкоду малюковi. Якщо ви приготували в квартирi лише одну \"безпечну\" кiмнату, то подбайте про \"ворота\", що стануть кордоном мiж нею i \"небезпечною\" зоною.

Мова

Вона стає дедалi вправнiшою. До попереднього \"словничка\" додаються новi слова. Загалом, словниковий запас ще зовсiм бiдний. Це переважно двоскладовi слова, якi вiдображають улюблених людей або дiї: \"мама\", \"тата\", \"дiдi\", \"баба\", \"ам\", \"дада\" тощо. Звичайно в кожного є свiй, власний словничок. Малюк може спробувати моделювати свiй голос: вимовляти щось пошепки або ж змiнювати iнтонацiю голосу, нiбито, розмовляючи. Таким чином дитя вдається до \"мавпування\" вашого голосу та iнтонацiї. Адже це ваше створiння, яке безмежно вас любить!

Сон

Нарештi, настав час, коли ви зможете трiшки поспати, звичайно за вiдсутностi iнших \"моментiв\". Нiчний сон малюка складає 10-12 годин. А от \"моментами\" можуть бути прорiзування зубiв, кишковi розлади, вiруснi захворювання. Часто малята останньої чвертi року люблять розкриватися пiд час нiчного сну. Звiсно, немає потреби органiзовувати нiчне чергування чоловiка бiля лiжечка. Краще на нiч одягнiть дитинi пiжамку зi штанцями або ж колготки. Iнодi простирадло може заплутати малюка вночi. Тому зручнiше пошити чи придбати простирадло-мiшок, у який вдягається дитячий матрац. Нагадуємо, що маля в цьому вiцi має спати на матрацику без подушки. Нiяких пухових ковдр!

Аби не було проблем iз нiчним сном, намагайтеся, щоб вранцi маля завжди прокидалося в хорошому настрої. А це можливо лише тодi, коли дитина, пробуджуючись буде бачити вас, наймилiшу маму, чути вашi лагiднi слова. Тодi ввечерi дитя спокiйно засинатиме, пам\'ятаючи про своє приємне ранкове пробудження.

На дев\'ятому мiсяцi маля спить вдень двiчi або ж один раз, але дещо тривалiше. Про конкретнi години сну не можна сказати достовiрно. Кожна дитина вибирає для цього свiй час.

Дiльничний лiкар

Ваше вiдвiдування присвятiть обговоренню проблем профiлактики травм (чи все ви передбачили, чи знаєте, як надати допомогу сину чи доньцi в невiдкладнiй ситуацiї), узгодьте, чи правильно харчується маля, як запобiгти алергiчним проявам. Порадьтеся, чи можна загартовувати малюка i як саме це робити?

Мої досягнення

Iнтелектуальнi

Не люблю \"нудних\" iгор, в яких повторюється проста дiя.
Пам\'ятаю гру, якою розважався попереднього дня.
Можу виконувати нескладнi прохання.
Боюся висоти, об\'ємного простору.
Можу сказати \"мама\", \"баба\", \"тата\", \"дай\", \"на\", \"ам\".
Можу гратися в iгри типу \"Великий-великий\" або \"Де ти?\".

Соцiальнi

Бажаю гратися поблизу батькiв.
Дуже прискiпливо, з настроєм, вибираю iграшки для гри.
\"Мавпую\" iнших дiтей. Якщо \"компанiя\" плаче, я можу пiдтримати друзiв i плакати найголоснiше.
Iмiтую кашель, чхання, смiх когось iз дорослих.
\"Концертую\" перед глядачами, на \"бiс\" повторю те, що мене просять.
Можу стати iнiцiатором гри.

Сенсорно-моторнi

Можу взяти предмет обома ручками i пiднести до тiла.
Манiпулюю двома об\'єктами в обох руках.
Охоплюю маленький предмет однiєю рукою, залучаючи долоню, а великий - обома руками.
Можу плазувати з предметом в однiй руцi.
З маминою пiдтримкою вдається стояти.
Можу розвернутися назад, якщо плазую.
Плескаю в долоньки.

Фiзичнi

Набираю в масi протягом мiсяця 450-500 г.
Збiльшую зрiст на 1,5-2 см.

Пам\'ять та увага малюка

Чим дорослішим стає малюк, тим більше він радує вас своїми досягненнями. Особливе захоплення в батьків завжди викликає розвиток мислення, уваги, пам\'яті, уяви дитини. І матусі з гордістю \"демонструють\" досягнення сина чи донечки друзям та знайомим. А результати вже дійсно чималі. Малюк легко запам\'ятовує назви предметів, що його оточують, може вказати на річ, яку назвали, запам\'ятати іграшку і вибрати таку ж серед двох-трьох інших.

Дитя із задоволенням плескає в долоньки, показуючи \"ладусі\", чи махає рукою на прощання. Але пам\'ять його поки що нетривала, тому він забуває людей, яких не бачив більше 2-3 тижнів. Пам\'ятає звичне розташування предметів. Звичайно, процес запам\'ятовування ще має мимовільний характер, тобто малюк не прикладає для цього вольових зусиль. Та він ще й не здатний поставити перед собою будь-яку мету. Тому дитина, перш за все, ознайомлюється і вивчає те, що її оточує і з чим вона може безпосередньо стикатися у повсякденному житті.

На початок другого року життя розвивається і стає більш стійкою увага малюка. Ви помітите, що дитина вже може гратися самостійно однією і тією ж іграшкою впродовж 8-10 хвилин. Зараз її приваблюють найчастіше яскраві, цікаві речі. Новий предмет може зацікавити малюка на деякий час, хоча без спеціальних зусиль зі сторони дорослого ця увага швидко згасне. Вводячи нові ситуації у грі з предметом, показуючи дитині нові способи дії з ним, дорослі можуть утримати цікавість маляти ще певний час, бажано хоча б десять хвилин. Психологи вважають, що така гра допоможе розвитку уваги дитини.

Розвиток мислення дитини раннього віку

Відколи ваша дитина зробила свої перші кроки, почалося активне дослідження нею навколишнього світу. Маленький дослідник не обминає увагою жодний предмет, до якого може дотягнутися сам або зі сторонньою допомогою. Дитина вивчає нові для себе речі, намагається виконувати різні дії з предметами, кидає, стукає, розмахує тощо. Ця стадія експериментування дуже важлива для розумового розвитку малюка. І мета всіх таких \"дослідів\" єдина: поспостерігати, як поведуть себе предмети у різних ситуаціях. Напевно, саме в цьому віці ваша дитина зможе вперше зробити певні відкриття: наприклад, з\'ясує, що кубик можна покласти у чашку, крізь прутики колисочки легко пропхати ложку, якщо повернути її вертикально, і багато іншого. З кожним днем таких \"новацій\" ставатиме все більше. Основний спосіб вирішення завдання в цьому віці - метод спроб і помилок. Дитина пристосовується до нових ситуацій, відшуковуючи незнайомі раніше шляхи та засоби досягнення мети. Ще одне вагоме досягнення цього віку - усвідомлення того, що речі навколо, люди, іграшки існують постійно. Тому діти вже можуть шукати предмети, що їх цікавлять, там, де вони звично знаходяться.

Почався другий рік життя... У щоденнику люблячої мами тепер все частіше з\'являтимуться записи, котрі реєструватимуть появу нових сантиметрів, нових кілограмів. Та, основне, чимало нотаток тепер буде присвячено іншим досягненням - малюк впевнено крокуватиме просторами квартири, намагаючись пізнати все довколишнє, вимагатиме казок, причому щоразу інших, цікавіших від попередніх. Він гратиметься, спілкуватиметься, боятиметься... Все це даруватиме вам радість, втіху і нові турботи та обов\'язки. З початком цікавого життя, вельмишановні батьки!

Наталка Ліщенко, кандидат медичних наук, лікар-педіатр.

Галина Ігоніна, психолог.

kids4

Невтомнiсть майбутньої Людини проявляється навiть уночi. Раптом ви прокинетеся i вражено побачите крiзь темiнь ночi, що ваш малюк спокiйно стоїть на нiжках у лiжечку i, присiдаючи, розгойдує колиску. Виявляється, вона гойдається! Нi хвилини спокою! Так, це школа життя, в якiй для маляти немає перерви.

Фiзичний розвиток

Продовжуємо рости! В масi малюк набирає в середньому 400-450 г, в зростi - 1,5-2 см. Довжина тiла має становити 72-73 см.

Останнє десятилiття нашi дiти переживали процес акселерацiї: народжувалися з бiльшими, нiж середньостатистичнi, масою тiла, зростом. Однак сьогоднi науковцi стверджують про початок iншого процесу - сповiльнення фiзичного розвитку, що пов\'язано з несприятливою екологiєю.

Якщо ж ви турбуєтеся стосовно темпiв розвитку вашого малюка, обов\'язково обговорiть цю проблему з педiатром.

Рухова активнiсть. Гра

Сидiння та всi маневри, пов\'язанi з ним, зараз дуже легко вдаються малюку, i вiн залюбки ними користується. З лежачого положення дитина без труднощів переходить у сидяче, далi повертається до iграшки чи особи, яка найбiльше цiкавить.

Найулюбленiшим заняттям десятимiсячного малюка є куди-небудь вилазити. Тому можлива ситуацiя, коли дитина захоплено вибирається на значну висоту (сходи, стiл, пiдвiконня), а потiм, побачивши куди вона дiсталася, починає плакати або, ще гiрше, може впасти. Перевiрте, чи захищенi пiдвiконня. Вiдкривайте для провiтрювання лише кватирки i в жодному разi не повнiстю вiкно.

Пiдготовка до ходи в кожного своя. Деякі малята плазують до меблiв, пiднiмаються i, утримуючись за поверхню гарнiтуру, роблять кiлька крокiв, а потiм знову повертаються до звичної манери пересування - на колiнцях. Жодна книжка не пiдкаже вам, як саме має пiти ваш малюк. Однi дiти вiд плазування \"по-пластунськи\" вiдразу переходять до ходи. Iншi проходять повний комплекс пiдготовки, який включає плазування, рачкування, ходiння з пiдтримкою i, лише згодом, самостiйну ходу.

Якщо малюк рачкує, то йому дуже легко утримувати якийсь предмет однiєю рукою, а iншою вхопити та стягти додолу щось цiкаве, наприклад скатертину зі столу, на якiй ви щойно накрили обiд. Будьте передбачливими!

Немає бiльш цiкавої кiмнати у вашiй квартирi, нiж туалет. I це зрозумiло: труби, туалетний папiр i ще, до всього, гучно тече вода, коли натиснути на певний виступ. Саме в туалетi є чудове мiсце, куди можна щось кинути, побовтатись руками, спробувати \"на зуб\". Отож, краще тримайте цю кiмнату зачиненою або ж екскурсуйте туди разом iз дитиною.

В один ряд з iграми у вашого малюка може потрапити i гра зi статевими органами. Не панiкуйте! Це не онанiзм! Для сина чи доньки вони є звичайною частиною тiла, такою як рука чи нога. Не докоряйте за такi забави. У малюка може сформуватися установка, що вiн робить щось заборонене. Найкраще - не звертайте уваги i сприймайте це як одну з численних iгор.

Кiлька слiв про формування навички сiдати на горщик. Немає чiтких рекомендацiй, коли саме починати це робити, однак не раджу ранiше 9-10 мiсяця - лише в цьому вiцi маля впевнено, без страху самостiйно сидить. Якщо ви приблизно знаєте годину, о котрiй малюк випорожняється, то посадiть його на горщик незадовго до цього. Горщик має бути теплим, зручним. Можна вiдкрити кран, щоб потекла вода. Сидiння навпочiпки, ваше заохочення звуками \"а-а-а\", тиск горщика на сiднички, звук води стимулюють випорожнення. Тiльки не вiдволiкайте маля iграшками чи їжею. В разi невдачi, не панiкуйте i не сварiть малюка. Якщо ж вiн випорожнився куди треба, - тут уже вам воля у вихваляннях! Дайте зрозумiти, що дитя зробило найкраще, i ви дуже його за це любите. Пам\'ятайте, цiлком охайною дитина може стати тiльки досягнувши трирiчного вiку.

Дуже добре, якщо ви можете видiлити цiлу кiмнату або ж її частину малюку. Пiсля закiнчення гри привчайте його повертати всi iграшки до своєї кiмнати. Нехай їх будете складати ви, але маля має спостерiгати, що всi речi перемiщуються до його кiмнати. Якщо ж у сiм\'ї є ще дiти, найкраще буде, якщо братик чи сестричка матиме iнший, свiй закуток чи кiмнату, бо можливi конфлiкти зi сторони старшої дитини стосовно захоплення її територiї.

Улюбленою грою залишається \"Де ти?\". Маля ховає голiвку за край штори або просто затуляється долонею i з насолодою чекає моменту, коли його будуть шукати.

Пам\'ятайте, кожна дитина має свої iндивiдуальнi особливостi розвитку. Ваш малюк, скажiмо, знає бiльше нових слiв, порiвняно із сусiдським, краще манiпулює iграшками, бiльше iмiтує дорослих, але ще не стоїть самостiйно. Заспокойтеся, все йде так, як треба. Сусiдське дитя випередило ваше в стояннi, але не в усьому iншому. Через мiсяць-два ситуацiя, ймовiрно, змiниться. Таке життя!

Мова

Звернiть увагу, маля починає розмовляти, пов\'язуючи дiю зi своїм словом. Наприклад, дивлячись, як розливається сік на лiжко, дитя коротко повiдомить: \"Ба!\". Така короткомовнiсть буде панувати ще довго. Як правило, невеличкий запас слiв (всього 5-6) залишається впродовж наступних мiсяцiв. Iнодi малюк може \"заговорити\" лише в два роки, причому вiдразу простенькими реченнями. Син моєї подруги почав розмовляти пiд час поїздки до iншого мiста. Очевидно, велика кiлькiсть нових вражень спонукала маленьке створiння почати свою захоплюючу розповiдь про побачене.

Хоч ви ще не стомлюєтеся вiд маси запитань майбутнього \"запитайка\", звернiть увагу, що дитя все прекрасно розумiє i сприймає вашу мову. Тому намагайтеся розмовляти з ним абсолютно повноцiнно, по-дорослому, пояснюючи кожну свою дiю, розповiдаючи простi оповiдання. В жодному разi не грайтеся в \"дитинство\", дублюючи дитячi слова, якi вживають знайомi малята. Iнакше ви просто утрудните сприйняття малюка, вiдстрочите момент, коли син чи донька почнуть правильно розмовляти.

Очевидно, ви зiткнетесь iз проявами сором\'язливостi маляти, коли попросите його щось сказати чи показати незнайомцям. Успiшне \"концертування\" вiдбувається лише в знайомому помешканнi зi своїми рiдними людьми.

Сприйняття оточення

Лише тепер ваш малюк починає розумiти, що речi та все живе може iснувати поза його поглядом. Вiн уже усвiдомлює, що якщо мама кудись пiде, то вона не зникне назавжди, а обов\'язково повернеться через певний час. Таке розумiння формується простою грою, застосовуйте її: iграшка, яку помiщають у якусь коробку, зникає i знову з\'являється, коли зазирнути туди.

У цьому вiцi формується розумiння взаємозв\'язку кiлькох дiй. Наприклад, якщо мама йде на кухню, то згодом з\'являться приємнi запахи, а трошки пiзнiше настане обiднiй час.

Для кращого формування розумiння оточення берiть малюка iз собою в iншi, поки невiдомi мiсця. Справа в тому, що в цьому вiцi дитинi властиво мати страх перед незнайомими людьми, примiщеннями. Зарадити йому ви зможете, якщо будете спокiйно пояснювати те, що бачить син чи донька перед собою.

Сон

Проблемою малюка можуть стати труднощі в засинаннi. В такому випадку вашим завданням є навчити малюка розслаблятися. У пригодi стане ваше крiсло-качалка, де ви разом, погойдуючись, заспокоюєтесь. Або ж перегляд книжки з картинками, обов\'язково в спокiйному оточеннi, супроводжуючи це лагiдною розповiддю. Результатом має бути сонливiсть дитини, що проявиться позiханням. Але заснути маля має лише в своїй колисцi, а не на ваших руках!

Дiльничний лiкар

Можете порадитися з педiатром стосовно доцiльностi та рацiональностi харчування; узгодьте, як запобiгти можливим побутовим травмам малюка.

Мої досягнення

Iнтелектуальнi

\"Професiйно\" iмiтую дiї iнших: \"чищу\" зубки зубною щiткою.
Можу повторювати пiдряд \"ланцюжок\" простих складiв, нiби-то вiдповiдаючи на задане запитання.
Розумiю i можу виконувати простi прохання.
Можу вiдкривати якiсь мiсткостi, аби дослiдити, що всерединi.
Цiкавлюся складанням чогось докупи (пiрамiдки, кубики, кiльця).

Соцiальнi

Люблю гратися водою пiд час купання.
Маю найулюбленiшу iграшку.
Iмiтую почутi звуки, мiмiку обличчя, смiх когось iз дорослих.
Починаю звертати увагу на статевi вiдмiнностi в товаришiв по грi.
Боюся незнайомих мiсць.
Люблю танцювати, особливо разом з iншими людьми.

Сенсорно-моторнi

Можу самостiйно пiднятися в положення стоячи.
Ходжу, якщо мама пiдтримує за одну або обидвi руки.
Можу вилiзти на стiлець i злiзти з нього.
Самостiйно сiдаю з положення стоячи.
Можу створювати мамi проблеми, стаючи на нiжки в лiжечку посеред ночi.
Можу утримувати два предмети в однiй руцi.
Починаю надавати перевагу в грi однiй домiнуючiй руцi (\"правша\" чи \"лiвша\").

Фiзичнi

Набираю в масi протягом мiсяця 400-450 г.
Збiльшую зрiст на 1,5-2 см.

kids4

Маля iз задоволенням дослiджує своє оточення: \"подорожує\" навколо м\'яча, меблiв, людей. Воно залюбки спокiйно грається та бубонить доти, поки поряд МАМА з ТАТОМ.

Фiзичний розвиток

Темпи росту та набирання в масi до закiнчення першого року життя поступово сповiльнюються. Натомiсть зростає рухова, розумова активнiсть. Впродовж одинадцятого мiсяця вага малюка збiльшується в середньому на 400 г, рiст - на 1,5-2 см. Загальнi показники маси та зросту поступово наближаються до норм для дитини однорiчного вiку.

Рухова активнiсть

Тепер кожний день маленької особистості насичений досягненнями і проходить під гаслом: \"Жодної хвилини на місці!\". Ви подовгу гуляєте з малюком, берете його з собою в магазин, у гості… Вдень вам потрібно підстрахувати себе від несподіванок, а вночі - забезпечити міцний сон дитині. Huggies розуміє, що зараз найголовнішим є не перешкоджати рухам малюка, надійно утримувати рідину і не допускати її протікання на одяг і білизну. Підгузники Huggies Freedom розроблені таким чином, щоб маленькому досліднику було в них так само зручно, як голяком. Вдосконалена поглинаюча система дозволяє зберегти вашу дитину сухою протягом тривалішого часу. Розмір L (Junior) створений для дітей вагою від 12 до 22 кг. Huggies Freedom допоможуть вам ставитися з почуттям гумору до \"збоїв\" у процесі привчання до горщика вашого допитливого непосидька, а також зберегти його шкіру сухою і здоровою.

У цьому вiцi маля може розпочати самостiйну ходьбу. Адже подорожування вздовж меблiв, врештi-решт, закiнчиться зведенням на ноги без пiдтримки. Спочатку це буде один крок, згодом - ще один. При потребi дитинi вдається спинатися на пальчики нiг або пiднiмати одну нiжку. Настав час придбати своєму чаду першу пару взуття! Воно не повинно бути надто твердим. Особливо це стосується дiлянки пiдошви. М\'язи ступнi ще не сформованi, тому можна не хвилюватися про появу плоскостопостi. Такий дiагноз ставиться лише в трирiчному вiцi. Коли малюк розпочне ходити впевнено, можна перейти на взуття з цупкою пiдошвою, яка мiстить на внутрiшнiй серединнiй частинi м\'яке пiдвищення - супiнатор, що попереджатиме появу плоскостопостi.

Встати з положення сидячи в дитини вже не викликає труднощiв, досить легко вiдбувається i зворотна дiя. Маля не боїться сiсти з положення стоячи, попередньо очима вивчивши мiсце \"посадки\".

Рухи дитини часто нагадують вашi особистi. Гойдання на крiслi-качалцi, яке ви кiлька разiв демонстрували, згодом повторить ваше чадо.

Залюбки долаються висоти стiльця, стола, пiдвiконня. Спуститися з пiдвищень на пiдлогу допомагають юному експериментатору ноги. Спершу малюк зi стiльця вивчає пiдлогу i висоту, а згодом спускає нiжки i починає \"мацати\" ними тверду поверхню. Якщо це не вдається, то маля гучними сигналами кличе вас на допомогу!

На жаль, такi маневри не обходяться без падiнь. Поведiться розумно. В жодному разi не поспiшайте iз заспокоєннями, виховуйте стiйку до проявiв долi людину (якщо, звичайно, ви впевненi, що серйозної шкоди малюк собi не заподiяв). Просто вiдвернiть увагу дитини вiд невдачi чимось смiшним. Побачите - вiдповiддю буде смiх!

Ходьба при пiдтримцi або ж самостiйна ще не є впевненою. Дитинi потрiбна ваша допомога. Пiдтримуйте малюка попiд пахви або ж за ручки. З кожним днем пiдтримку послаблюйте. Але пам\'ятайте, що без допомоги малюк може впасти i боляче вдаритися. Iнодi пiсля невдалої спроби дитина на кiлька тижнiв вiдмовляється вiд ходiння. Бо перемiг страх! Та не хвилюйтеся, час згодом пом\'якшить тi вiдчуття, i маля пiде. Стимулюйте бажання ходити. Обов\'язково хвалiть дитину за кожний вдалий крок. Похвалу люблять всi!

Якщо ви придивитеся прицiльнiше до нiжок вашої дитини, то побачите, що ступня дещо вивернута досередини. Не хвилюйтеся, це явище тимчасове. Причиною його є незрiлiсть м\'язового апарату. Згодом, до кiнця першого року життя, все нормалiзується.

Мова

У бiльшостi малят цього вiку залишається попереднiй запас слiв, тiльки iнколи вiн незначно збiльшується. За даними дослiджень, об\'єм словникового запасу та вмiння говорити на першому роцi життя не свiдчать про ступiнь майбутнього розумового розвитку. Деякi дiтлахи починають говорити в два та бiльше рокiв, а стають надзвичайно талановитими дiтьми, iншi - навпаки.

Пам\'ятайте, що син чи донька постiйно поповнює свiй пасивний словник. Тобто, назви запам\'ятовуються i пов\'язуються з конкретними предметами. Настав час вчити малюка ввiчливостi. Звертайте його увагу на слова \"будь ласка\", \"дякую\", не забувайте вживати їх самi, коли спiлкуєтеся з дитиною. Хоча будьте готовi до того, що у вiдповiдь на вашi звертання нiчого не почуєте: маля сконцентроване на зовсiм iнших дiях.

У жодному разi не намагайтеся виховувати генiя i вже зараз починати вчити з дитиною лiтери. Ще рано. Мозок маляти не готовий до складного заняття. I навiть, якщо вам вдалося навчити його кiльком буквам чи цифрам, то щось iнше упуститься (наприклад, у формуваннi навички ходьби).

Сприйняття оточення

Одного прекрасного дня ви помiтите, що малюк певнi вашi прохання пропускає \"повз вуха\". Це не через небажання виконати їх. Просто-напросто маля на момент вашого звертання дуже сконцентроване на однiй iз \"своїх\" проблем: як щось дiстати з недоступного мiсця, як зазирнути кудись, де воно ще не дивилося, чи щось подiбне.

Ви можете також побачити, що маля почало сильно смикати себе за вухо. Пояснюється дане явище тим, що саме в цю пору може прорiзатися перший моляр (кутнiй молочний зуб), який подразнює нерви вiдповiдної сторони. Поява цього зубчика часом супроводжується больовими вiдчуттями, пiдвищенням температури, неспокоєм. Якщо температура тривало не спадає (в жодному разi не давайте малятi аспiрин!), i це поєднується з посиленням неспокою малюка, видiленнями з вушка, особливо гнiйного характеру (вони матимуть неприємний запах), негайно звернiться до лiкаря. Такий стан потребує лiкування!

В iншому випадку, якщо ви помiтили тiльки почервонiння шкiри навколо вуха, а попередньо звернули увагу, що малюк iнтенсивно смикав себе за вушко, можете бути спокiйними - це просто подразнення шкiри внаслiдок смикання.

Сон

Бiльшiсть дiтей вдень уже спить тiльки один раз. Але \"нiчний\" сон тодi подовжується. Єдиний промiжок часу денного спання в цьому випадку намагайтеся змiстити до обiду (принаймнi, до 12 години дня), аби до вечора маля не ставало надто дратiвливим. Якщо ви купали маля вранцi чи вдень, перенесiть час купелi на вечiрнi години. Це допоможе малюку розслабитися, пiдготуватися до сну.

Дiльничний лiкар

На жаль, ваш малюк зараз є дуже вразливим до оточуючих iнфекцiй. У цьому вiцi захворювання, як правило, проявляються високою температурою (38 градусiв за Цельсiєм й вище). Температура пiднiмається дуже швидко, i частина дiтей навiть реагує так званими \"фебрильними\" судомами. Вони проявляються окремими посмикуваннями м\'язiв рук, нiг, тулуба i, зовсiм рiдко, загальними проявами, навiть до зупинки дихання. Тому обговорiть з лiкарем заходи для зниження можливої гiпертермiї.

Мої досягнення

Iнтелектуальнi

Пов\'язую названi предмети з простором їх iснування (\"лiтак - у небi\").
Iмiтую iнтонацiї розмов дорослих.
Порiвнюю спроможнiсть виконання дiй правою i лiвою половинами тiла.
Розмовляю, повторюючи \"ланцюжок\" простих складiв.

Соцiальнi

Люблю гру \"Досягни-упусти\" або \"Коти-коти\" (перекочування м\'яча). Намагаюся викликати схвалення моїх дій i не люблю несхвалення. Не завжди охоче спiлкуюся. Вмiю виразити винуватiсть.

Сенсорно-моторнi

Люблю \"читати\", гортаючи сторiнки будь-якої книжки.
Граюся предметами, якi складаються один в один.
Можу пiднести ложку до рота.
Вмiю скидати свої шкарпетки та витягати шнурiвки iз взуття.
\"Кружляю\" навколо меблiв.
Самостiйно сiдаю з положення стоячи.
Можу стоячи, при потребi, пiдтягнутися на \"носочки\".
Вмiю сiдати навпочiпки i нахилятися.

Фiзичнi

Набираю в масi протягом мiсяця 350-400 г.
Збiльшую зрiст на 1,5-2 см.

Психологія

Харчування

Здоров'я

Copyright © 2007 - 2019 Ресурс для батьків "Малеча" Всі права застережено.