
До цього призводить непомірна сенсорна стимуляція: гамірні місця з музикою, великою кількістю яскравих деталей, запахів, усюдисущі екрани (будь-які: телевізор, комп'ютер, планшет, телефон, відеореклама скрізь), багато людей, що снують навколо. Тут можна одразу поміркувати про ТРК, ТРЦ та інші перенасичені звуками, світлом і рухливими об'єктами місця, куди дітей часто возять «відпочити» і «розважитись». Важливо знати, що вестибулярна система (наша рівновага в усіх сенсах) стимулюється не лише різними видами гойдання і зміною положення тіла у просторі, а й через зір.
Коли сенсорне перевантаження відбувається систематично, ми говоримо з батьками про необхідність сенсорної дієти, тобто створення навколо дитини простору з мінімальною кількістю подразників, як суто матеріальних (немає телевізора і ґаджетів, порядок у кімнаті, речі в кошиках, підлога вільна для пересування, штори на вікнах, спокійні кольори, мало деталей), так і емоційних (спокійні дорослі поряд, які не з'ясовують стосунки у присутності дитини, ритм дня, тижня, року, здорові межі, на які дитина може спиратися, стабільність і передбачуваність на противагу постійному потоку нових вражень і так далі).
Якщо говорити про стан дитини не тільки вдома, а й про навчальний процес, то сенсорно перевантажена дитина не може навчатися — їй просто нема куди «брати» новий матеріал! Це як сильно переїсти всього підряд, не могти цього перетравити і засвоїти. Перш ніж дитина зможе сприйняти нову інформацію чи взагалі «почути» когось, вона має «віддати» надмір «з'їденого», перепрацювати у спокої те, що лишилося в ній, і тільки потім «ковтати» щось знову. (Про якість того, що дитина сприймає, «вживає» — розмова окрема.)
Як часто повторювала Наталія Чернишова, фахівець із сенсорної інтеграції, у якої я навчалася, «менше — це часто більше», тобто зменшуючи кількість урбаністичних вражень та звільняючи дитину від екранів, замінивши їх на час на природі, батьки можуть дати дитині набагато більше.