gototopgototop

ЖАЛІЙТЕ МАЛЕНЬКИХ «СОВЕНЯТ»

PDFДрукe-mail

Статті - Здоров'я наших дітей

Усе живе на Землі зберігає загальну рівновагу, підпорядковуючись складній системі біоритмів, — це припливи й відливи, зміна дня, ночі та пір року...
Не є винятком і організм людини, в якому найчіткіше вирізняються коливання, що мають періоди, рівні або близькі за тривалістю до доби, тижня, місячного місяця чи року. Біологічні ритми дозволяють нам пристосуватися до змін у навколишньому середовищі.


Біоритми дітей відрізняються від біоритмів дорослих передусім нестійкістю. Особливе значення для малюків має правильний ритм сну й неспання, який формується вже на третій-п’ятий тиждень життя. Аби немовля розвивалося нормально, слід суворо дотримувати режиму дня. Річ у тому, що певні години прийому їжі, пробудження й інших звичних дій служать організму своєрідними сигналами точного часу для настроювання біологічних ритмів фізіологічних функцій. Шкоду здоров’ю, хоч і незначну, завдає навіть переведення стрілок годинників на літній і зимовий час.

 

 

Коли мама не має рації

 

Досить поширена серед батьків помилка, що під час хвороби малюка можна побалувати: дозволити йому повалятися в ліжку, довше подивитися улюблені мультики. Насправді зміну ритму життя під час хвороби можна дозволяти, тільки якщо дитина тяжкохвора. Для решти хлопчиків та дівчаток звичайний розпорядок дня краще зберегти, лише трохи пом’якшивши його. Будьте обережні з харчовими нововведеннями: достатня кількість вітамінів запобігає неузгодженості біоритмів, тоді як будь-які нові продукти збільшують ризик алергічних реакцій.

 

До речі, ще про батьківські помилки. У нас заведено вивозити на море малюків, котрі ледь почали самостійно пересуватися. А насправді подорожувати, змінювати клімат і відпочивати на південних морських курортах дітям не слід доти, доки в них не сформуються адаптаційні системи захисту (й біоритми як одна з них). Поїздки на південь потрібно виключити для дітей першого року життя і обмежити аж до річного віку — у малюків адаптаційний період триває довше, вони нерідко хворіють під час подорожі й відразу після неї, і відновлення режиму проходить довго та болісно.

 

Діти, як і дорослі, за часом найвищої працездатності поділяються на «жайворонків» — їх п’ята частина, «сов» — до них належить третина дітей і «голубів», тобто аритміків. Деякі хронобіологи вважають: народження в сім’ї «сови» або «жайворонка» залежить від періоду року, на який випала вагітність матері. Якщо перші три місяці збіглися з зимою, то народиться «сова», якщо влітку — то «жайворонок». Жайворонки найуважніші з 8 до 10 години ранку, а сови — з 4 до 6 години вечора. Ці характеристики називаються хронотипом. Важливо зрозуміти, до якої категорії належить ваш малюк, аби скласти для нього розумний розпорядок дня й не вимагати неможливого. Особливо це стосується того непростого і для нього, і для вас часу, коли дитина йде до школи.

 

Що за пташка?

 

Малюкам-«жайворонкам» пощастило більше, ніж «совам». Наша міська цивілізація з ранніми вставаннями й раннім початком робочого дня побудована начебто спеціально для них. Маленькі «жайворонки», як правило, слухняніші, акуратніші й неконфліктні. Вони часто бувають трохи відлюдкуваті. Зміна режиму дня для них — болісний процес, але, звикнувши, вони без проблем і нагадувань вчасно вставатимуть вранці, збиратимуться до школи й робитимуть уроки.

 

Проблеми з пробудженням у «жайворонків» немає. Тільки прокинувшись, вони вже готові навчатися, гратися, дивитися мультики по телевізору, бігати і стрибати. На сніданок «жайворонкам»-школярам рекомендується давати вівсянку, тверді сири, сир або омлет. Їхній шлунок уже зранку може перетравлювати різноманітну їжу. Другий сніданок може бути вуглеводним, підійдуть будь-які каші. Обідати їм найкраще о 1—2 годині дня. Можна їсти м’ясні чи рибні страви з овочами, супи. На вечерю — вуглеводи, приміром, крупи з овочами. Із солодкого — шоколад або мед.

 

Якщо школяр займається у спортивній секції, буде краще, якщо тренуватиметься він у першій половині дня. Увечері користь принесуть лише плавання чи прогулянка.

 

Розбуди мене о дванадцятій!

 

Так уже склалося, що в умовах сучасної цивілізації бути «совою» — вада і незручність. «Сов» із дитинства намагаються перевиховати, звинувачуючи їх у ліні, якої в них і близько немає. Просто, за режимом, вони повинні спати саме тоді, коли хочеться гратися, бігати та стрибати. У результаті «сови» благополучно спізнюються спочатку в дитячий садок, потім у школу, інститут і на роботу. Навчаючись у першу зміну, вони відверто нудьгують і куняють на уроках. Саме «совенята», підростаючи, частіше стають завсідниками нічних інтернет-кафе, де можуть просидіти до самісінького ранку. А потім — знову спати на перших уроках!

 

Усвідомлювати реальність вони починають приблизно на третьому уроці. Тому, звісно, ідеальний варіант для таких школярів — навчатися у другу зміну.

 

Аби полегшити ранковий підйом тим «совенятам», котрі змушені рано відриватися від подушки, можна порадити такі нехитрі прийоми. Замість гучного будильника, який «сов» травмує й не сприяє їхньому хорошому настрою, можна використовувати магнітофон із функцією wake-up. Якщо він півгодини неголосно награватиме улюблену мелодію дитини — ну, бодай із мультфільму, — пробудження перестане бути стресом. Або нехай будильник дзвенить хоча б у сусідній кімнаті, але не прямо над вухом.

 

У жодному разі не можна дозволяти після пробудження залишатися під ковдрою «ще на хвилиночку» — дитина засне знову й іще міцніше. Краще негайно відправити її під теплий душ і напоїти енергетичним напоєм (мед і половинка лимона на склянку окропу). Після водних процедур дитину остаточно розбудить склянка грейпфрутового соку.

 

Найкращий сніданок для «сов» — скромний (їхні внутрішні органи ще сплять): фрукти, йогурт, мюслі. Через дві-три години сніданок можна повторити: фрукти, випічка, шоколад, мед і какао. У обід — білок, краще в м’ясних продуктах. Із 17 до 19 години — чай із сухофруктами. Вечерю краще зробити білковою, годяться риба або сир з овочами.

 

«Совенята» можуть відвідувати спортивні секції, гуртки й факультативи вечорами — заняття як фізичні, так і розумові, будуть ефективними. А щоб після довгого трудового дня їм було легше заснути, варто дати їм на ніч склянку теплого молока з медом. Допоможуть і шишки хмелю, покладені в наволочку. За годину до сну можна здійснити невелику прогулянку, поговорити з малюком про те, як минув день, і ніби завершити психологічно, підбивши підсумки. Телевізор перед сном «совенятам» краще не дивитися.

 

На «что уходит детство»?

 

Крім добового біоритму, є й багаторічні. Так, на дітей і підлітків найсильніше впливає семирічний цикл. До кінця сьомого року в організмі дитини відбуваються досить істотні фізичні та психологічні зміни, супроводжувані спадом активності. У цей час хронобіологи радять зменшити будь-яке навантаження на дитину, дати їй призвичаїтися і прийняти «нову себе». У нас же, порушуючи природний біологічний ритм, саме в цьому віці дитину відправляють до школи. На думку хронобіологов і хронотерапевтів, робити це слід на один рік раніше, а найкраще — пізніше, у вісім років. Тому, якщо можете, подовжте дитинство своїм «совенятам» і «жайворонкам». Нехай ще трохи поживуть за своїми природними біоритмами, не пристосовуючись до божевільного темпу сучасної цивілізації.



Джерело

Додати коментар

Захисний код
Оновити