gototopgototop

Введення прикорму

PDFДрукe-mail

Статті - Здоров'я наших дітей

Введення прикорму
Прикорм (підгодовування) – це введення будь-якої їжі, крім грудного молока чи молочних сумішей (при змішаному або штучному вигодовуванні), в харчовий раціон дитини першого року після народження.



Термін введення підгодовування визначається індивідуально і залежить від багатьох чинників, які можуть відтерміновувати його введення:

- стану здоров’я дитини (не вводять прикорму при гострих захворюваннях і в період видужання);

- особливості фізичного розвитку (прорізування зубів);

- спроможності сприймати і засвоювати чужорідну їжу;

- наявності алергічних захворювань;

- темпів згасання рефлексу виштовхування. Рефлекс виштовхування полягає в тому, що при потраплянні в ротик густої їжі дитина її виштовхує.;

- особливості роботи органів травлення ( зригування, зуття живота, кишкові кольки);

- наявності алергічних захворювань у родичів;

- спекотна погода;

- зміна місця проживання.

Наслідки раннього або неправильного введення прикорму:


- диспепсичні розлади (зригування, блювання, розлади випорожнень-понос, закреп, поява зелених випорожнень зі слизом);

- алергічні реакції;

- формування хронічних захворювань органів травлення;

- погіршення лактації у матері.

Критерії готовності дитини до введення прикорму:
1. Поява першого зуба.
2. Вашому малюку є більше 6 місяців.
3. . Спостерігається згасання рефлексу виштовхування і поява скоординованих рухів для переміщення їжі язиком і ковтання.
4. Поява жувальних рухів, коли в ротик потрапляє густа їжа.
5. Дитина проявляє зацікавлення до вашої їжі, намагається самостійно покласти її собі в ротик.
6. Дитина самостійно сидить.
7. Може повертати голову, відвернутись від ложки, якщо запропонована їжа не сподобалась.
8. Достатня зрілість травного каналу, яка дає можливість нормально засвоюватись невелику кількість прикорму без розладів травлення і алергічних реакцій.

Якщо ви переконались, що малюку час вводити прикорм то слід визначитись зі схемою введення. Є дві схеми введення підгодовування – педагогічний прикорм і традиційна схема (поступове введення продуктів у певній послідовності).


Педагогічний прикорм – це введення підгодовування дитині мікро дозами (мікродоза - мінімальна кількість їжі, яка поміщається між подушечками вказівного і великого пальців мами). Мама пропонує дитині те, що їсть сама і маля поступово звикає до дорослої їжі. Мета токого підгодовування – не нагодувати, а познайомити з новими продуктами. Грудне молоко залишається основною іжею малюка. Дуже важливо , що при такій схемі малюк вчиться їсти сам, не відчуваючи тиску зі сторони мами, не потребує перетирання їжі, постуво формує свої смакові вподобання і після року з задоволенням починає їсти сам дорослу їжу.

Традиційна схема введення підгодовування. Правила введення догодовування:

- страву прикорму дають через якийсь час (15-20 хвилин) після годування грудьми;

- за принципом «проби на переносимість»: сьогодні ви дали дитині одну кавову ложку і спостерігаєте , як вона реагує на нову страву – дивитесь: а) за реакцією шкіри, чи не з’явилась висипка; б) за роботою органів травлення, чи немає відрижки, блювання, поносу, закрепу або залишків неперетравленої їжі у випорожненнях ; в) підвищення температури тіла;

- будь-які нові продукти починають давати з 1 кавової ложки і поступово збільшують порцію до150-200 мл залежно від віку і індивідуальних особливостей дитини;

- нове підгодовування вводять тільки тоді, коли немовля звикло до попередньої, з’їдає повну порцію і добре почувається (через 3-4 тижні після введення попереднього прикорму);

- щоразу після годування пропонуйте груди;

- страву давайте з ложечки і кладіть її у невеликій кількості на середину язика, тоді дитина легко її ковтне;

- підчас годування дитина має бути у вертикальному положенні на колінах у мами або у спеціальному кріслі;

- руки дитини мають бути вільні, потрібно запропонувати їй ложечку, щоб вона звикала нею їсти;

- страва має бути свіжо приготованою, гомогенною – на початку введення прикорму, потім – сметаноподібною, остудженою до температури 30-36 градусів;

- не годуйте дитину примусово, якщо їжа їй не сподобалась, вона відмовляється їсти або плаче, ліпше заспокойте її і запропонуйте груди;

- вводьте страви прикорму в першу половину дня.

Перше підгодовування:


- овочеве пюре (морква, картопля, цибуля, петрушка, селера, всі види капусти, кабачок, гарбуз). Всі овочі варені і вкінці додається 3г олії або масла. Через 1-1,5міс, як дитина почала їсти пюре і добре себе почуває, можна в нього додати. З 8-9 міс. додають до пюре додають варений м’ясний фарш, починають з 5г і поступово доводять до70г). Рибне пюре додають з 9-10міс 1раз на тиждень починаючи з 5г і доводять до 20г.

- перше підгодовування можна починати з фруктового пюре (яблука, сливи, персики, абрикоси, банани). Фрукти повинні бути печені або тушені на невеликій кількості води. Пізніше можна давати сирими, але слідкувати за роботою кишечника.

Друге підгодовування: каші вводять у віці 8-10 міс. Перші каші – гречана і рисова, трохи пізніше - кукурудзяна, ячмінна, вівсяна, пшенична. Варять на воді, овочевому або фруктовому відварі. Можна додавати в кашу, згодом, фруктове або овочеве пюре.

Третє підгодовування: кисломолочні продукти вводять в 9-10міс. Приготований в домашніх умовах сир дають сам або з додаванням фруктового пюре.

Коров’яче молоко і яйця дають після року, оскільки ці продукти високоалергенні і можуть спровокувати у дитини алергічні захворювання

Чого не слід давати дітям першого року життя?


Продуктів які містять харчові добавки (стабілізатори, емульгатори і т.п.); консервів мясних і рибних, які не призначені для дитячого харчування; сосисок і вареної ковбаси; копчених мясних виробів; копченої риби; оселедця; рибних і мясних бульйонів; грибів; екзотичних фруктів (ананаси, ківі, цитрусові і т.л.); маринованих, квашених і солених овочів; соків які не пристосовані для дитячого харчування; меду; шоколаду і інших солодощів; жирних продуктів (свинини, сала); смажених страв; кисломолочних продуктів (йогуртів, кефірів, сиркових мас) придбаних в магазині.